lørdag, februar 03, 2007

Gobalisering og en fordelerledning med i klassen

Hvis jeg var lærer i dagens skole, ville jeg tage en fordelerledning med en dag!

Jeg har nemlig lige købt fordelerledninger i IKEA. Jeg mener sådan nogen stykker ledning, hvorpå der er monteret et antal stikdåser, så de kan bruges til at kæde flere elektriske ledninger sammen.

I dette tilfælde er ledningen 1.5 meter lang, og der er plads til at sætte 6 stik i. Desuden er der en rød knap til at tænde/slukke for strømmen.

Hvad tror du, sådan en sag koster?

Tidligere mindes jeg at have våndet mig over at skulle købe ledninger med fordelerstikdåser for i nærheden af 200 kr, og så er jeg endda ikke sikker på, at der var tænd/sluk kontakt indbygget. Resultatet var ofte, at jeg selv købte en spole ledning og et antal løse stikdåser og monterede det hele selv.

Nå, men hvad tror du, at jeg gav for den i IKEA?

25 kr inklusiv moms. Og så var der endda TO sæt i posen for denne pris.

Dem ville jeg tage med i klassen en morgen, hvis jeg var lærer.

Så ville jeg spørge eleverne om, hvad de mon troede sådan en pose kostede?

Og
Hvad er der mon sket inden, at den er kommet til IKEA butikken?

På plastikemballagen kan man læse ’Made in China’.

Det er en god oplysning for klassen at få.

Hvad mon det betyder?

Det betyder vel mindst to ting:

1. Hele herligheden er blevet lavet i Kina - af kinesere, må man gå ud fra.

2. De er blevet sendt hertil fra Kina til Danmark. Givetvis i en container, måske fragtet af Danmarks største virksomhed A.P.Mølller: Mærsk rederiet, som det hedder i dag. Verdens største container-rederi.

IKEA sælger pakken med 2 sæt ledning med stikdåser til 25 kr. Af disse går de 5 kroner naturligvis til moms.
Så er der 20 kr tilbage, eller 10 kroner til hver, hvis vi helt ser bort fra, at de er blevet emballeret i plastik og forsynet med IKEA etikette, stregkode osv.

Pakken vejer 0,76 kg, står der på etiketten. Det har altså en ikke ubetydelig vægt.

Jeg har ingen indsigt i den slags produktioner, men endestikket er som støbt til ledningen, og hertil er selve ’stikdåsen’ samlet med 8 skruer. Hertil kommer, hvad der er indeni, - det har jeg ikke har tænkt mig at undersøge nærmere Men noget er der i hvert fald:

Plasten er støbt, ledningerne er produceret, kontakten inklusiv pære er produceret, og det hele er blevet monteret og formodentligt testet for fejl, inden IKEA kan tillade sig at sælge det. Det er ganske mange arbejdsprocesser, der ligger bag.

I IKEA er det blevet udstillet, ganske vist i en stor portion, men det skal også tastes ind i kassen ved udgangen. Og mon ikke IKEA tjener lidt småpenge på det hele også?

Hvordan kan det lade sig gøre – er det gode spørgsmål til elevernes eftertænksomhed.

GLOBALISERING kan vi voksne svare. Termen er næppe så vigtig, men mekanismerne er vigtige for eleverne at begynde at få indsigt og sammenhæng i.

Mange af disse mekanismer er rigtigt gode at tage fat på, hvis vi vil klæde eleverne på til at kunne overveje ’bæredygtig udvikling’ uden at blive for naive.

- Hvis jeg var lærer …

PS
Hvis du som mere eller mindre velbjærget dansker ikke kan klare at betale de 25 kr. for sættet, kan du få et andet sæt af tilsvarende kvalitet, men uden tænd-sluk-kontakten og med blot 3 stikdåser til hver ledning for blot 15 kr. for sættet med to ledninger!

Det kommer naturligvis også fra Kina.

Noget af det tankevækkende er, at arbejderne, der laver stikkene, formodentlig derved tjener lidt mere, end de ellers ville gøre, og at ejeren og manageren tjener mange, mange gange mere. Ja, ejeren kan muligvis gå hen og blive stenrig, også efter international standard.

Hvis jeg husker rigtigt, så forventes det, at vore købspriser på tøj og fodtøj vil falde omtrent 10 % hvert år de kommende år, fordi produktionerne flytter til Kina og andre lavtløns lande, og det hele bliver mere og mere effektivt.

- Hvilke krav skal vi stille til arbejdsmiljø, sociale rettigheder og løn for dem, der kommer til at tage slæbet i fremtiden i det fjerne?

Og hvordan påvirker det hele vores miljø og naturresurser, og fremtidsudsigterne for vore børnebørn?

På min anden blog har jeg skrevet om bæredygtig udvikling og iværksætteri (entrepreneurship) i anledning af UNESCOS 10-år for Uddannelse for bæredygtig udvikling.

Ingen kommentarer: